По билото на Балкана в ранна есен.

Едно от най-красивите неща, на които съм попадал всред родната ни природа, е есенна букова гора в Балкана. Разнообразието от цветове – зелен, кафяв, жълт и червен, всеки от тях в крещящ контраст с другите, някак оформя хармонично цяло. И като всяка хармония, приковава силно вниманието, а в този случай – и зрението.

Есенни багри под лъчезарното слънце!

Тази есен беше задвижена инициатива, целяща модернизирането  на хижа Козя стена – започвайки с електрозахранването (повече за ставащото – на https://www.facebook.com/HijaKozqStena?fref=ts). Инициативния комитет (начело с Танчето Даскалова) организира благотворителен преход до хижата; Първи лъч тръгна от Беклемето, а Втори – от село Христо Даново.

Нашето лого! Козичката на покрива е хрумване на хижаря Иван :D
Нашето лого! Козичката на покрива е хрумване на хижаря Иван 😀

Планът предвиждаше и трети лъч (от север, през хижа Хайдушка песен), но за него не събрахме желаещи – заради по-трудния достъп до изходната точка, навярно! И тъй като това беше именно моя лъч, бях „командирован“ в Първи.

Тръгнахме рано от София, където времето беше хладничко и ясно. Щом поехме по Подбалканския път обаче, мъгли се спуснаха и замъглиха младото още слънце. Гледката беше прехласващо красива и търпеше метаморфози всяка минута, ведно с движението на слънцето.

Притесненията ни, че закъсняваме се оказаха безпочвени. „Акустирахме“ навреме на Беклемето и малко по малко започнахме да се събираме. Има нещо вълнуващо в това как разни хора от разни краища на България идат, за да походят заедно в името на една хубава хижа.

Кратка почивка след началото на ходенето. Даваме първи сведения за това, което се вижда от билото… А днес се виждаше много!

Докато групата ни набъбваше, с вече пристигналите отскочихме  за загрявка до Арката на свободата, известна още като „Чорапогащника“ – чиста проба планинарски жаргон.

Паметникът увековечава смъртта на стотици руски войници, загинали при зимно пресичане на билото тук.
Паметникът увековечава смъртта на стотици войници на Руската империя, загинали при зимно пресичане на билото тук.

Лежерно ходене под усмихнато слънце! Днес винаги избирахме подсичащата пътека, като по-трудното и интересното си оставихме за утре.

Поглед назад - позакъснели туристи, назад се извисява Арката, а в далечината ясно се откроява пирамидата на Големия Купен (2169 м).
Поглед назад – позакъснели туристи в ниското, назад се извисява Арката, а в далечината и вляво ясно се откроява пирамидата на Големия Купен (2169 м).
Гледайки напред, виждаме вр. Козя стена (1670 м), а по-вляво и далеч - голото плоско било на вр. Вежен (2198 м).
Гледайки напред, виждаме вр. Козя стена (1670 м), а по-вляво и далеч – голото плоско било на вр. Вежен (2198 м).

Скоро нашата група застигна още един многоброен контингент! На една седловина се бяха настанили кончета и крави. Явно добре се спогаждаха, защото там цареше сговор и блажен мързел.

На същата тази седловинка отпочинахме, като там имах възможност да разгледам току-що подсечения връх Козя стена. Самата Козя стена изкушава към изкачване, което бих извършил и зимата, предвид очакваната ниска трудност…

Особени надежди възлагам на по-далечния и по-стръмен ръб.

Преди да стигнем до хижата, имахме важна мисия за изпълнение – търсене на еделвайси! Така че без много помайване продължихме чевръсто напред, така или иначе малко вече остана!

Тъкмо приключихме с почивката, затова все още сме красиво разтеглени, а не безредно пръснати по билото :D
Тъкмо приключихме с почивката, затова все още сме „красиво разтеглени“, а не безредно пръснати по билото 😀

Вижда ли се какво привлича снимки?
Тук вече - със сигурност! Намерихме си еделвайси!
Тук вече – със сигурност! Намерихме си еделвайси!
Неземна миниатюра...
Неземна миниатюра…

Скоро на хоризонта услужливо се подаде и хижата, мисълта за топла супичка решително превземаше мислите ми.

Почти сме там!

И докато ние отпочивахме на напечената тераса, а в кухнята нямаха време и имената да си кажат, колегата-водач Митко Самунев свежда до групата планът за утре. Връщаме се обратно при колите на Беклемето, като част от нас ще използват същия, обхождащ вр. Козя стена път, а останалите ще минат по билото – сиреч, ще качат вр. Кучето, вр. Боба и накрая Козя стена.

Беше хубава вечер, посветена на важни неща, касаещи хижата и обединяващи нас в мисията ни. Изкарвахме си много весело и хич не се познаваше, че повечето си бяхме непознати. А колкото до хижаря Иван, за него не се притеснявам! Каквото и да се случи с хижа Козя стена, той винаги може да направи кариера като Stand-up комедиант!

Неделя сутрин - ново начало!
Неделя сутрин – ново начало!
Правим си обща снимка, събираме сили...
Правим си обща снимка, събираме сили…
... И "захапваме" билото!
… И „захапваме“ билото!

При преминаване през лятото теренът не създава особени затруднения. По-опасните места са осигурени с метално въже. След като преодоляхме и тези участъци, се разположихме на почивка, малко преди изкачването на вр. Козя стена.

Пъстроцветното море на север!
Внимателно по ръба към пътеката!

Винаги ми действа зле, когато минавам с група по такива места. Всичко си е наред, когато всички ходят където трябва. Но кривне ли някой и метър встрани, може да бъде необратимо! За мое облекчение скоро напуснахме стръмното било и се върнахме на пътеката, по която дойдохме вчера.

Обратно при колите сме - заситени на ходене, но с празни стомаси! Атакуваме биволското мляко и сладката.
Обратно при колите сме – заситени на ходене, но с празни стомаси! Атакуваме биволското мляко и сладката.

След много благодарности и ръкостискания нашите туристи поеха обратно към вкъщи. По пътя за София спряхме в Пирдоп, за да си купим още хапване.

Паркираме...
Паркираме…
Хапваме...
Хапваме…
... А това ни беше за десерт! :D
… Дъвка за свеж  дъх?    😀

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *